
Volgens mij zit het tuinieren in mijn genen. Mijn opa was hovenier en had daarnaast een grote moestuin, eigenlijk was hij altijd in de tuin.
In de natuur vind ik rust, ontspanning, fascinatie en verwondering.
Toen ik in 2018 de signalen van een burn-out voelde aankomen ben ik bij Uit je Eigen Stad vrijwilligerswerk gaan doen. En sindsdien heb ik bij veel tuinen en groenprojecten meegewerkt.



In 2018 heb ik meegewerkt bij een permacultuur project in Sicilië genaamd Saja. Ik heb daar veel geleerd over tuinieren, zowel op de standaard manier als middels permacultuur.
Enkele andere werkzaamheden die we ondernamen waren:
* Koken met ingrediënten van het land
* Composteren
* Voeren van kippen en ganzen
* Bestuiven van tropische planten
* Het verwerken van vruchten tot jam
* Bakken van brood
* Maken van spirulina




In 2020 heb ik een tijd meegwerkt als jeugdbegeleider bij Natuurcentrum Arnhem. Ik assisteerde de kinderen met het planten van zaadjes, oogsten, uitdunnen en onderhouden van hun eigen moestuintje.




Vanaf 2023 tot 2025 heb ik meegewerkt aan het vormgeven en onderhouden van de tuin van de Kansenfabriek. Het is een waar paradijs geworden waar buurtwoners en kinderen kunnen meehelpen en leren over (moes)tuinieren.
We hebben verschillende bloemen, kruiden, gewassen en fruitbomen gepland.
Ook hebben we samen feestdagen en verjaardagen gevierd en werd er veel geknutseld.



Momenteel help ik af en toe bij een buurttuin in Rotterdam Mathenesse waar we hugelbedden hebben aangelegd en onlangs ook een kleine vijver.





Sinds een aantal jaar via het inititaief De Vuilstort Schiedam help ik samen met buurtbewoners om de omgeving van Schiedam centrum op te ruimen. We gaan dan met afvalzakken en prikkers op pad om afval te verzamelen.
Onlang i.s.m. Woonstad Schiedam zijn we gestart om de omgeving ook wat groener te maken. Want groen doet goed!
Via deze link kun je het gehele artikel lezen over deze actie.



